Hela denna sida är en ANNONS från Amazon

Bli piggare med ljusterapi – här är allt du behöver veta

Har hösten och vinterns mörka timmar satt sina spår?
Tröttheten och håglösheten som aldrig riktigt vill ge med sig.
Då kan ljusterapi vara ljuset i tunneln för dig.

Allt till belysning hittar du här

Nu har flera mörka månader passerat och vi går äntligen mot ljusare tider. Men mörkrets tider kan ha satt sina spår och ljuset kan kännas längre bort än vad det är. Energin på livet har sakta sugits ur och allt du vill när arbetsdagen är slut är att gå och lägga dig. Tröttheten är konstant.

Men att känna sig trött och deppig under de mörkaste månaderna på året och tiden efter är inte konstigt. Det finns en fullt rimlig förklaring till det. Ljuset påverkar nämligen kroppens produktion av sömnhormonet melatonin. Produktionen av melatonin sätter vanligtvis igång i skymningen och på vintern, när dagarna är kortare, börjar melatoninproduktionen tidigare och vi blir därför tröttare än vanligt.

Ljusterapi kan hjälpa till att stimulera

Idag behöver vi dock inte enbart luta oss mot solens strålar och D-vitamin kosttillskott. Att ha det tillräckligt ljust inomhus kan minska tröttheten, speciellt om du har en dagsljuslampa.

En dagsljuslampa kan hjälpa till att stimulera hjärnan och vissa hjälps med att bli piggare av ljuset från lamporna. Dock har ingen lampa ännu uppnått samma ljusfrekvens som det man får av solens strålar utomhus. Men lamporna kan trycka tillbaka melatoninet till en viss del. Så väl värt att prova när piggheten tryter mot eftermiddagen.

Det finns flera varianter av dagsljuslampor idag,  de som fungerar som ett alarm på morgonen och du vaknar upp till ett behagligt ljus eller traditionella lampor du kan ha framme hela dagen för att motverka tröttheten och behålla fokuset. Välj helt efter just dina behov.

Dagsljuslampa för alla smaker

Lumie Bodyclock Spark 

REA

Vakna upp under 30 minuter av en soluppgång simulation med LED-lampor. Slår vilket alarm som helst, hejdå tjutande telefoner och hej naturlig uppvakning med ljus från Lumie. Lampan kan även användas som rumsbelysning med dess dimmer och självdämpande skärm. Förutom att hjälpa dig att vakna kan den även hjälpa dig på traven med att somna in tack vare dess 30 minuter solnedgångssimulering

Lumie Vitamin L dagsljuslampa 

Dagsljuslampan från Lumie är lika elegant som effektiv mot att råda bot på tröttheten. Smidig att placera där du är, vid skrivbordet under hemmaarbetet eller vid soffan när du vill sluka den senaste deckaren i din samling.

Lumie Vitamin L simulerar naturligt dagsljus och har en belysningsstyrka på 10 000 lux vid 20 cm. Den tunna lampan kan placeras horisontellt eller vertikalt på bordet.

 

Beurer TL 100 2-i-1 LED dagsljus och stämningsljus, med färgändringsfunktion, bekväm appkontroll

En LED-dagsljuslampa från Beurer med dimbar effekt och 256 nyanser som ger ljus och en jämn belysning och kan minimera följderna av bristen på dagsljus så som trötthet och ett tryckt humör. Med Beurer LightUp appen kan du enkelt och bekvämt använda lampan med dagsljusfunktion. Ljusterapiapparaten har en LED-dimmer med 10 ljusstyrkenivåer och minnesfunktion för att lagra din föredragna ljusterapiintensitet

Spana in fler dagsljuslampor här

Läs mer:

De snyggaste lamporna för ditt vardagsrum

Fem tips för att få bättre sömn i år

Enklare vardag med trådlös belysning – så funkar det